Uziemienie infrastruktury kolejowej
Stosowanie uziemienia infrastruktury kolejowej i obwodów powrotnych jest konieczne, aby chronić ludzi i zapewnić niezakłócone prowadzenie ruchu kolejowego. W przypadku awarii, np. zerwania przewodu trakcyjnego, sprawiają, że niebezpieczne napięcie nie zagraża osobom i sprzętowi, a zasilanie zostaje odcięte.
DEHN oferuje pełną gamę komponentów, w tym mostków i łączników uziemiających, do instalacji uziemiających w branży kolejowej oraz do uziemienia budynków.

Produkty do uziemiania infrastruktury kolejowej
Na uziemienie infrastruktury kolejowej składa się odporne na prąd zwarciowy połączenie wszystkich elementów przewodzących, obwodu powrotnego oraz całej instalacji uziemiającej podstacji. Wlicza się w to maszty trakcyjne, szyny, obiekty mostowe stalowe i żelbetowe, tunele, elementy przewodzące na peronach, ekrany akustyczne, ogrodzenia i barierki, a także instalacje uziemiające systemów zasilania, sygnalizacji, sterowania i telekomunikacyjnych.
Dzięki szerokiej ofercie elementów uziemiających DEHN można skutecznie chronić infrastrukturę kolejową oraz zapewnić bezpieczeństwo osób przebywających w jej otoczeniu.
/www.dehn.pl/store/f/61380146/HDVORSCHAU/419290.jpg)
419291
Łącznik uziemiający
Łącznik uziemiający z kabla miedziano-stalowo-aluminiowego zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z dwóch końcówek kablowych z otworami 17 mm. Zastosowanie konstrukcji miedziano-stalowo-aluminiowej stanowi środek zapobiegający kradzieży. Dzięki bezhalogenowej konstrukcji o zmniejszonej palności może być stosowane w tunelach zgodnie z przepisami UE. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA
/www.dehn.pl/store/f/61380142/HDVORSCHAU/419290.jpg)
419290
Łącznik uziemiający
Łącznik uziemiający z kabla miedziano-stalowo-aluminiowego zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z dwóch końcówek kablowych z otworami 17 mm. Zastosowanie konstrukcji miedziano-stalowo-aluminiowej stanowi środek zapobiegający kradzieży. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA
/www.dehn.pl/store/f/61379998/HDVORSCHAU/419160.jpg)
419160
Mostek uziemiający ze stali nierdzewnej
Mostek uziemiający ze stali nierdzewnej zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Element przyłączeniowy ze stali nierdzewnej z gwintem M16. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA
/www.dehn.pl/store/f/61380118/HDVORSCHAU/419110.jpg)
419110
Mostek uziemiający
Mostek uziemiający do uziemiania rur wielkogabarytowych zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z płytki przyłączeniowej ze stali nierdzewnej z gwintem M16 i kocówki kablowej z otworem 13 mm. Zaprojektowany do prądów zwarciowych ≤ 25 kA.
/www.dehn.pl/store/f/61380128/HDVORSCHAU/419400.jpg)
419400
Łącznik uziemiający
Mostek uziemiający do uziemiania rur wielkogabarytowych zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z wciśniętej miedziowanej stalowej końcówki przyłączeniowej i końcówki kablowej z otworem 17 mm. Zastosowanie elementów stalowych stanowi środek zapobiegający kradzieży. Zaprojektowany do prądów zwarciowych ≤ 25 kA.
/www.dehn.pl/store/f/61379977/HDVORSCHAU/419000.jpg)
419000
Mostek uziemiający ze stali nierdzewnej
Mostki uziemiające ze stali nierdzewnej zgodne z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Element przyłączeniowy ze stali nierdzewnej z gwintem M16. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA
/www.dehn.pl/store/f/59627321/HDVORSCHAU/419761.jpg)
419761
Złączka zaprasowywana
Łącznik zaciskowy z aluminium do łączenia dwóch przewodów ochronnych Ø16 mm.
/www.dehn.pl/store/f/59627325/HDVORSCHAU/419763.jpg)
419763
Złączka zaprasowywana
Łącznik zaciskowy z aluminium do łączenia przewodu uziemienia infrastruktury kolejowej 100/110 mm2 z przewodem ochronnym Ø16 mm.
/www.dehn.pl/store/f/59627314/HDVORSCHAU/419750.jpg)
419750
Wspornik
Zacisk kątowy ze stali ocynkowanej ogniowo do mocowania przewodów ochronnych, drut okrągły 10-16 mm, na ścianach z gambionów wypełnionych kamieniami i ogrodzeniach panelowych, drut okrągły 4-8 mm. Montowany za pomocą płytki dociskowej DEHNquick.
/www.dehn.pl/store/f/59197305/HDVORSCHAU/275260.jpg)
275260
Wspornik
Wsporniki do iglic z płytką dociskową ze szczeliną i kołnierzem, do mocowania iglic odgromowych i prętów uziemiających, drut okrągły 16 mm, sztywne prowadzenie przewodu. Wykonanie wstępnie zmontowane ze śrubą i kołkiem rozporowym.
Podstawy: uziemienie infrastruktury kolejowej i obwód powrotny
Aby chronić osoby i systemy w przypadku zerwania górnej sieci jezdnej, wszystkie elementy przewodzące prąd elektryczny muszą być bezpośrednio lub pośrednio połączone z szynami jezdnymi. Podstawą uziemienia kolejowego jest uziemienie układu trakcyjnego. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają właśnie szyny jezdne: są one bezpośrednio połączone z otaczającym je gruntem, a zatem uziemione, i odpowiadają za powrót prądu. Przewodzą prąd z górnej sieci jezdnej z powrotem do podstacji. Wszystkie połączenia pomiędzy przewodzącymi elementami systemu a szynami jezdnymi w obszarze potencjalnego przerwania przewodu jezdnego muszą być odporne na prądy zwarciowe. Oznacza to, że mostki i łączniki uziemiające muszą być przystosowane do przewodzenia maksymalnych wartości prądu zwarciowego, jakie mogą wystąpić.

Uziemienie kolejowe w skrócie
1) Prąd roboczy płynie z podstacji przez górną sieć jezdną do pojazdu trakcyjnego, zasilając go w energię.
2) Prąd powraca do podstacji przez obwód powrotny utworzony przez szyny jezdne. Szyny te - jako elementy przewodzące i uziemione - pełnią funkcję uziemienia układu trakcyjnego i zapewniają bezpieczny powrót prądu trakcyjnego.
Wytrzymałość zwarciowa
Wszystkie połączenia pomiędzy elementami przewodzącymi a szynami jezdnymi muszą być odporne na maksymalne prądy zwarciowe.

Mostki uziemiające do ekranów akustycznych
D BEB 16 – uniwersalny element uziemiający do infrastruktury kolejowej, charakteryzujący się wysoką stabilnością i łatwym montażem. Mostek uziemiający składa się z cylindra ze stali nierdzewnej oraz dospawanego stalowego wspornika. Okrągła konstrukcja zapobiega ukośnemu mocowaniu elementów.
Więcej informacji nt. produktuDo pobrania
Masz pytania dotyczące ochrony infrastruktury kolejowej?
Skontaktuj się z naszymi inżynierami sprzedaży.