Uziemienie infrastruktury kolejowej

Stosowanie uziemienia infrastruktury kolejowej i obwodów powrotnych jest konieczne, aby chronić ludzi i zapewnić niezakłócone prowadzenie ruchu kolejowego. W przypadku awarii, np. zerwania przewodu trakcyjnego, sprawiają, że niebezpieczne napięcie nie zagraża osobom i sprzętowi, a zasilanie zostaje odcięte.

DEHN oferuje pełną gamę komponentów, w tym mostków i łączników uziemiających, do instalacji uziemiających w branży kolejowej oraz do uziemienia budynków.

 

 

1: Mostek uziemiający 2: Łącznik uziemiający 3: Przewód ochronny 1: Mostek uziemiający 2: Łącznik uziemiający 1: Mostek uziemiający 2: Łącznik uziemiający 3: Przewód ochronny 1: Mostek uziemiający 2: Łącznik uziemiający

Produkty do uziemiania infrastruktury kolejowej

Na uziemienie infrastruktury kolejowej składa się odporne na prąd zwarciowy połączenie wszystkich elementów przewodzących, obwodu powrotnego oraz całej instalacji uziemiającej podstacji. Wlicza się w to maszty trakcyjne, szyny, obiekty mostowe stalowe i żelbetowe, tunele, elementy przewodzące na peronach, ekrany akustyczne, ogrodzenia i barierki, a także instalacje uziemiające systemów zasilania,  sygnalizacji, sterowania i telekomunikacyjnych.

Dzięki szerokiej ofercie elementów uziemiających DEHN można skutecznie chronić infrastrukturę kolejową oraz zapewnić bezpieczeństwo osób przebywających w jej otoczeniu.

419291 

Łącznik uziemiający

Łącznik uziemiający z kabla miedziano-stalowo-aluminiowego zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z dwóch końcówek kablowych z otworami 17 mm. Zastosowanie konstrukcji miedziano-stalowo-aluminiowej stanowi środek zapobiegający kradzieży. Dzięki bezhalogenowej konstrukcji o zmniejszonej palności może być stosowane w tunelach zgodnie z przepisami UE. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA

Dodaj  Szczegóły

419290 

Łącznik uziemiający

Łącznik uziemiający z kabla miedziano-stalowo-aluminiowego zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z dwóch końcówek kablowych z otworami 17 mm. Zastosowanie konstrukcji miedziano-stalowo-aluminiowej stanowi środek zapobiegający kradzieży. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA

Dodaj  Szczegóły

419160 

Mostek uziemiający ze stali nierdzewnej

Mostek uziemiający ze stali nierdzewnej zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Element przyłączeniowy ze stali nierdzewnej z gwintem M16. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA

Dodaj  Szczegóły

419110 

Mostek uziemiający

Mostek uziemiający do uziemiania rur wielkogabarytowych zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z płytki przyłączeniowej ze stali nierdzewnej z gwintem M16 i kocówki kablowej z otworem 13 mm. Zaprojektowany do prądów zwarciowych ≤ 25 kA.

Dodaj  Szczegóły

419400 

Łącznik uziemiający

Mostek uziemiający do uziemiania rur wielkogabarytowych zgodny z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Składający się z wciśniętej miedziowanej stalowej końcówki przyłączeniowej i końcówki kablowej z otworem 17 mm. Zastosowanie elementów stalowych stanowi środek zapobiegający kradzieży. Zaprojektowany do prądów zwarciowych ≤ 25 kA.

Dodaj  Szczegóły

419000 

Mostek uziemiający ze stali nierdzewnej

Mostki uziemiające ze stali nierdzewnej zgodne z dyrektywą DB Netz AG Ril 997.0205A01, do uziemienia, prowadzenia prądu powrotnego i wyrównania potencjałów na obszarze eksploatacji linii kolejowych. Element przyłączeniowy ze stali nierdzewnej z gwintem M16. Zaprojektowane do prądów zwarciowych > 25 kA

Dodaj  Szczegóły

419761 

Złączka zaprasowywana

Łącznik zaciskowy z aluminium do łączenia dwóch przewodów ochronnych Ø16 mm.

Dodaj  Szczegóły

419763 

Złączka zaprasowywana

Łącznik zaciskowy z aluminium do łączenia przewodu uziemienia infrastruktury kolejowej 100/110 mm2 z przewodem ochronnym Ø16 mm.

Dodaj  Szczegóły

419750 

Wspornik

Zacisk kątowy ze stali ocynkowanej ogniowo do mocowania przewodów ochronnych, drut okrągły 10-16 mm, na ścianach z gambionów wypełnionych kamieniami i ogrodzeniach panelowych, drut okrągły 4-8 mm. Montowany za pomocą płytki dociskowej DEHNquick.

Dodaj  Szczegóły

275260 

Wspornik

Wsporniki do iglic z płytką dociskową ze szczeliną i kołnierzem, do mocowania iglic odgromowych i prętów uziemiających, drut okrągły 16 mm, sztywne prowadzenie przewodu. Wykonanie wstępnie zmontowane ze śrubą i kołkiem rozporowym.

Dodaj  Szczegóły

419753 

Przewód ochronny

Przewód ochronny do zastosowań kolejowych, stal HDG, średnica 16 mm, długość 5950 mm, fazowany na obu końcach.

Dodaj  Szczegóły

Podstawy: uziemienie infrastruktury kolejowej i obwód powrotny

Aby chronić osoby i systemy w przypadku zerwania górnej sieci jezdnej, wszystkie elementy przewodzące prąd elektryczny muszą być bezpośrednio lub pośrednio połączone z szynami jezdnymi. Podstawą uziemienia kolejowego jest uziemienie układu trakcyjnego. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają właśnie szyny jezdne: są one bezpośrednio połączone z otaczającym je gruntem, a zatem uziemione, i odpowiadają za powrót prądu. Przewodzą prąd z górnej sieci jezdnej z powrotem do podstacji. Wszystkie połączenia pomiędzy przewodzącymi elementami systemu a szynami jezdnymi w obszarze potencjalnego przerwania przewodu jezdnego muszą być odporne na prądy zwarciowe. Oznacza to, że mostki i łączniki uziemiające muszą być przystosowane do przewodzenia maksymalnych wartości prądu zwarciowego, jakie mogą wystąpić.

Uziemienie kolejowe w skrócie

1) Prąd roboczy płynie z podstacji przez górną sieć jezdną do pojazdu trakcyjnego, zasilając go w energię.

2) Prąd powraca do podstacji przez obwód powrotny utworzony przez szyny jezdne. Szyny te - jako elementy przewodzące i uziemione - pełnią funkcję uziemienia układu trakcyjnego i zapewniają bezpieczny powrót prądu trakcyjnego.

Wytrzymałość zwarciowa

Wszystkie połączenia pomiędzy elementami przewodzącymi a szynami jezdnymi muszą być odporne na maksymalne prądy zwarciowe.

 

Mostki uziemiające do ekranów akustycznych

D BEB 16 – uniwersalny element uziemiający do infrastruktury kolejowej, charakteryzujący się wysoką stabilnością i łatwym montażem. Mostek uziemiający składa się z cylindra ze stali nierdzewnej oraz dospawanego stalowego wspornika. Okrągła konstrukcja zapobiega ukośnemu mocowaniu elementów.

Więcej informacji nt. produktu

Do pobrania

Broszura Uziemienie infrastruktury kolejowej Rozwiązania przygotowane przez specjalistów DEHN .pdf 8 MB
Broszura Infrastruktura kolejowa DEHN chroni infrastrukturę kolejową .pdf 9 MB

Masz pytania dotyczące ochrony infrastruktury kolejowej?

Skontaktuj się z naszymi inżynierami sprzedaży.